Leggen van Stolpersteine in Stadskanaal is vertraagd

Stadskanaal – Het lukt niet om de eerste zogeheten Stolpersteine in september en oktober te leggen bij de huizen in de gemeente Stadskanaal waar in de Tweede Wereldoorlog Joodse mensen hebben gewoond die door de Duitsers zijn opgepakt en vervolgens in verschillende concentratiekampen zijn vermoord.

“De 137 messing gedenkstenen – met de naam, geboorteplaats, geboortedatum en de plaats en datum van overlijden – zijn een tijdje geleden al besteld bij de Duitse kunstenaar Gunter Demnig”, vertelt woordvoerder Alie Noorlag van het Comité Stolpersteine Gemeente Stadskanaal. “Hij heeft het echter zo druk met het uitvoeren van alle orders uit verschillende landen dat onze planning helaas niet wordt gehaald.”

Het project kost ongeveer 22.000 euro. “We komen nog een beetje geld tekort”, weet Alie. “De teller staat nu op iets meer dan 20 mille. In de afgelopen weken hebben verschillende scholen acties gehouden om geld in te zamelen. Ze hebben bijvoorbeeld klusjes uitgevoerd of statiegeldflessen ingeleverd.”

Het comité hoopt dat in november de eerste gedenkstenen kunnen worden gelegd. “We houden een slag om de arm. We zijn niet afhankelijk van de kunstenaar, maar ook van de weersomstandigheden. Bij slecht weer, verplaatsen we de handeling naar het voorjaar. Het is de bedoeling om drie keer een bijeenkomst te organiseren. Te beginnen voor familieleden van slachtoffers die nog in leven zijn. Met een bus rijden we dan naar de woningen in Stadskanaal, Musselkanaal, Onstwedde en Mussel.”

De Kanaalstreek 23-7-2014 door Paul Abrahams.