Struikelstenen voor huizen oorlogsslachtoffers

Bij de herdenking van afgelopen 4 mei in Stadskanaal, hebben twee kinderen uit Musselkanaal van de St. Antoniusschool meegewerkt aan de plechtigheid. Zij vertelden onder meer over de Joodse familie Dalsheim. 's Morgens om 11 uur werd de heer Ben Dalsheim ontvangen in het Streekhistorisch Centrum. Hij had een gesprek met de leerlingen. Daarna brachten ze een bezoek aan Sluiskade 88 in Musselkanaal. Daar woonde de familie Dalsheim vroeger. Ben en zijn ouders hebben de oorlog overleefd. Zijn grootvader, Israël de Beer, niet.

Stadskanaal kende in 1940 een omvangrijke Joodse gemeenschap. Van de 180 joden die er woonden zijn er slechts 44 teruggekeerd na de oorlog. Alle Joodse medeburgers worden dagelijks herdacht door de plaatsing van Stolpersteine.

Stadskanaal - Stolpersteine, letterlijk struikelstenen, zijn gedenktekens ontworpen door de Duitse kunstenaar Gunter Demnig (1947 geboren te Berlijn) geplaatst in het troittoir voor de huizen van mensen die in de Tweede Wereldoorlog door de hand van de Duitsers zijn omgekomen. De Stolpersteine worden gelegd om de slachtoffers van de Duitse terreur, op deze manier, elke dag in herinnering te houden en niet alleen op 4 mei. Men komt de Stolpersteine elke dag tegen als men op het trottoir loopt langs de huizen waar deze slachtoffers gewoond hebben.

Gunter Demnig, de ontwerper van het kunstproject, noemt de stenen Stolpersteine omdat 'je erover struikelt met je hoofd en je hart, en je moet buigen om de tekst te kunnen lezen'.

Het project loopt sinds 1994 en heeft navolging gevonden in diverse Europese landen, waaronder Nederland. Het gaat in dit project om joodse slachtoffers.

Stadskanaal kende in 1940 een omvangrijke joodse gemeenschap. Van de 180 joden die bij het begin van de oorlog in Stadskanaal woonden, zijn er slechts 44 teruggekeerd. De 136 omgebrachte joodse mensen woonden in Stadskanaal, Musselkanaal, Mussel en Onstwedde. Onder Stadskanaal wordt dan verstaan zowel het gedeelte dat tot 1969 tot de Gemeente Onstwedde behoorde, als ook het gedeelte dat tot 1969 tot de Gemeente Wildervank behoorde.

Het comitié wil tevens educatieve programma's op o.a. scholen initiëren, gericht op bewustwording van de huidige en toekomstige generaties wat betreft deze geschiedenis van de Tweede Wereldoorlog. Het Comité Stolpersteine Gemeente Stadskanaal fungeert als een zelfstandig opererend onderdeel van de Stichting Streekhistorisch Centrum Stadskanaal.

Kanaalstreek 8 mei 2013