Het duistere einde van Siegfried en Dina Klein

Nazaten Stadskanaalster echtpaar hopen op duidelijkheid.

STADSKANAAL - Siegfried en Dina Klein, man en vrouw, waren joden uit Stadskanaal. Ze werden vermoord in de oorlog. Niet ver weg, in Oost-Europa, maar dicht bij huis. Over hun dood hangt een waas van geheimzinnigheid en hun nazaten hopen nog altijd dat die wordt weggeblazen.

Dat hoopt Alie Noorlag ook. Zij is lid van het comité dat de 136 joden wil eren die in de oorlog uit de gemeente Stadskanaal werden gedeporteerd en vermoord. "Dat doen we door stenen, de zogenoemde Stolpersteine, neer te leggen voor de huizen waarin ze woonden", vertelt Noorlag. "Maar twee van hen zijn dus niet gedeporteerd maar dicht bij huis vermoord."

Siegfried Klein was een slager die in 1942 zocht naar een onderduikadres. Zijn dochters hadden al zo'n adres gevonden. "Op de elfde november van dat jaar gaf Siegfried geld en sieraden in bewaring bij zijn buren", vertelt Noorlag. "Hij had gehoord dat een razzia gehouden zou worden. 's Avonds klopte hij opnieuw aan bij de buren. Hij kwam zijn geld ophalen. Een bekende van hem had laten weten dat er misschien toch een onderduikadres was. Siegfried kreeg het geld mee, pakte een koffer in en even later stapten hij en zijn vrouw in de auto bij die bekende.

Wat er vervolgens gebeurde, is niet bekend. Wat we wel weten, is dat op 23 december 1942 twee mannen op een stuk land vlakbij Stadskanaal aan het ploegen waren. Het viel hen op dat een stuk land was omgewoeld. "Ze zijn gaan graven en vonden een koffer", vertelt Noorlag. "De volgende dag werden door de politie de levenloze lichamen van Siegfried en Dina opgegraven. Ze waren doodgeschoten."

Na de bevrijding werd een onderzoek naar de moord op het echtpaar ingesteld. Het leverde geen dader op. "Wel kreeg één van de dochters een brief van een wachtmeester. Hij liet weten dat hij een dader op het oog had, maar van de zaak was gehaald."

En zo bleven de twee dochters die de oorlog wel hadden overleefd, zitten met vragen. En die hebben een kleinzoon en achterkleindochter nu nog altijd. "Ze blijven hopen dat er nog mensen zijn die iets van het mysterie weg kunnen nemen", zegt Noorlag.

Wie iets weet over de moord op Siegfried en Dina Klein, kan mailen naar info@stolpersteinegemeentestadskanaal.nl

Dagblad van het Noorden 21-1-2014