Stolpersteine voor de gemeente Stadskanaal kunnen worden besteld

Het Comité Stolpersteine gemeente Stadskanaal gaat volgende maand 136 zogeheten Stolpersteine bestellen bij de Duitse kunstenaar Gunter Demnig. “Eigenlijk zijn het er 137 stuks”, verklapt woordvoerder Alie Noorlag.

STADSKANAAL - De messing gedenkstenen krijgen later dit jaar een plek voor de huizen waar in de Tweede Wereldoorlog Joodse mensen hebben gewoond die door de Duitsers zijn opgepakt en vervolgens in verschillende concentratiekampen zijn vermoord. Op de messing gedenkstenen staan de naam, geboorteplaats, geboortedatum en de plaats en datum van overlijden. Meestal de naam van een concentratiekamp. Dat was doorgaans Auschwitz of Sobibor.

“Het is de bedoeling om de Stolpersteine in de maanden september, oktober en november te leggen”, vertelt Alie Noorlag. “Om die planning te kunnen halen, zijn de gedenkstenen nu al besteld. De kunstenaar heeft het namelijk heel erg druk om de orders uit verschillende landen op tijd te kunnen uitvoeren.”

Na gemeenten als onder (veel) meer Emmen en Pekela worden nu ook in de gemeente Stadskanaal een groot aantal Stolpersteine gelegd. “We zijn met de voorbereidingen eind december 2012 begonnen. In de afgelopen maanden is heel wat gebeurd. We hebben veel tijd gestoken in het boven water halen van de juiste gegevens van de joodse medeburgers die op 1 mei 1940 stonden ingeschreven in het bevolkingsregister van de gemeente. Sommige achternamen bijvoorbeeld zijn in verschillende bronnen telkens weer anders geschreven.

Verder hebben we de huidige bewoners van de huizen (van toen) op de hoogte gebracht van de plannen en ook is intensief contact geweest met de gemeente die het leggen van de gedenkstenen voor haar rekening gaat nemen. Daarnaast wordt een lijst samengesteld met personen die moeten worden uitgenodigd als de gedenkstenen worden gelegd.”

Een gedenksteen kost een slordige 120 euro. Het project kost 22.000 euro. “Op dit moment staat de teller op achttien mille”, weet Alie. “Dankzij giften van bedrijven, instellingen, particulieren en fondsen. We komen nog een beetje geld tekort, toch gaat de bestelling de deur uit. We weten dat enkele scholen acties gaan houden om geld in te zamelen en we hopen dat ook de inwoners van de gemeente in de komende weken nog een financiële duit in het zakje gaan doen.”

De eerste stenen worden gelegd in de dorpen Onstwedde en Mussel. Daarna volgen de plaatsen Musselkanaal en Stadskanaal. Ook wordt nog een gedenksteen gelegd in de Kavelingen. “Het is weliswaar gemeente Borger-Odoorn, maar één van de familieleden van een gezin in Musselkanaal woonde daar, toen ze door de Duitsers werd opgepakt. In goed overleg heeft het comité besloten om straks ook ‘onder de rook van Musselkanaal’ een gedenksteen te leggen.”

U wilt een financiële bijdrage overmaken? Het rekeningnummer is 4824.11.635 of NL RABO 0482.4116.35 ten name van Streekhistorisch Centrum Stadskanaal onder vermelding van Stolpersteine.

Kanaalstreek 29-1-2014 Tekst Paul Abrahams.