Statiegeldactie voor Stolpersteine Stadskanaal

Stadskanaal – In de afgelopen maanden hebben zeven scholen in de Gemeente Stadskanaal, 13 x 120 euro opgehaald voor de Stuikelstenen door middel van o.a. een Statiegeldactie. De volgende scholen hebben de actie gesteund: De Willibrordschool uit Stadskanaal, De Rank uit Onstwedde, De Heilig Hart School uit Mussel en De Verbindingswegschool, De Musselhorst, De Lindenborgh en de St. Antoniusschool uit Musselkanaal.

Zeven kinderen van de ‘Baptisten Zondagsschool Valthermond’ hebben 55 euro binnengehaald voor een Stolperstein. De Baptistengemeente heeft het bedrag verdubbeld. Door de actie van deze kleine groep van zeven kinderen is het mogelijk een Herinneringssteen te leggen voor Schoontje Dalsheim – Israëls, die op wat destijds zo genoemd werd: Kavelingen 1 , woonde.

Hoewel Kavelingen tot de gemeente Borger-Odoorn behoort, heeft deze gemeente toestemming gegeven om voor Schoontje Dalsheim-Israëls een steen te plaatsen. Haar familieleden woonden in Musselkanaal en zij behoorde tot de joodse gemeente in Stadskanaal.

Schoontje’s dochter Frieda heeft een paar maanden geleden nog kunnen aanwijzen waar ze destijds woonden. Frieda was 87, ze is vlak na haar bezoek aan de plek waar ze opgroeide, overleden. Haar kleinkinderen leven nog.

Kanaalstreek 16-6-2014. Foto Jan Anninga.