Eerste Stolpersteine worden binnenkort in de gemeente Stadskanaal gelegd

Stadskanaal – De eerste reeks Stolpersteine wordt  op diverse plaatsen in de gemeente Stadskanaal gelegd.

De joodse gemeenschap in de gemeente Stadskanaal heeft zwaar geleden. Velen van hen zijn gedeporteerd, vermoord. Van de aardbodem verdwenen. Dat was de opzet van wat in de woorden van de daders Endlösung heette: niets mocht aan hen herinneren.

Je wordt stil als je al die namen en adressen, al die geboortedata en sterfdata leest. Je probeert je voor te stellen hoe het was, maar het gaat eigenlijk elk voorstellingsvermogen te boven. Al die levens die eindigden in Sobibor, in Auschwitz. Om de herinnering aan die duistere jaren levend te houden en de joodse slachtoffers een naam te geven is in 2012 het Comité Stolpersteine Gemeente Stadskanaal opgericht. Door het leggen van Stolpersteine voor  de Joodse slachtoffers zorgen ze dat deze mede burgers niet worden vergeten.

Een Stolpersteine (struikelsteen) is een messing plaatje van 10 bij 10 centimeter.  De stenen worden voor de voormalige  woningen  van deporteerde en vermoorde Joden in het trottoir geplaatst. Op het plaatje staan o.a. de naam, de geboortedatum en de sterfdatum en -plaats van de Joodse inwoner. De stenen worden zo gelegd dat ze voor iedereen zichtbaar zijn. Door zich te buigen om de tekst op de steen te lezen, maakt men als het ware een buiging voor diegene waarvoor de steen is gelegd.

Leden van het Comité leggen op 30 oktober de eerste van de 42 stenen. Voor elke bewoner komt er een steen. Voor één woning worden tien stenen gelegd; hier woonden ouders met acht kinderen…….

Op maandag 3 november  worden  op zes locaties in de gemeente Stadskanaal de overige stenen gelegd. Hierbij zijn dan ook  de maker en ontwerper van de stenen: Gunter Demnig, nabestaanden van de Joodse slachtoffers en wethouder Gelling van de gemeente Stadskanaal aanwezig. Na een bijeenkomst in d’Ekkelkaamp in Onstwedde, waar onder anderen de namen van de Joodse slachtoffers worden opgelezen, zullen de genodigden per bus de plaatsen waar de stenen worden gelegd bezoeken. De plaatsen waar de stenen worden gelegd zijn: Luringstraat 25 Onstwedde, Schoolstraat 56 en 14a Musselkanaal, H.J. Kniggestraat 47 Stadskanaal, Barkelastraat 3 Stadskanaal en  Handelsstraat 43 Stadskanaal. Op elke locatie wordt een korte plechtigheid gehouden, met Joodse vioolmuziek, een korte toespraak door een familielid en een minuut stilte.

Het geld voor de Stolpersteine is bijeengebracht door particulieren, stichtingen en fondsen. Ook zijn er diverse acties gevoerd om geld in te zamelen. Het totale project loopt van 2014 tot en met 2016. Er zullen de komende jaren nog 100 stenen worden geplaatst.

Klik hier voor de uitzending van Op Ain Knije van Radio Westerwolde.

Radio Westerwolde 25-10-2014. Foto Geert Smit.