Comité Stolpersteine Gemeente Stadskanaal legt struikelstenen voor vermoorde Joodse inwoners

Gemeente Stadskanaal – Maandag werden  door het “Comité Stolpersteine Gemeente Stadskanaal” 22 Stolpersteine ter gedachtenis van de Joodse slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog in de gemeente gelegd. Afgelopen donderdag werden er ook al meerdere gelegd.

Hierbij waren genodigden aanwezig die op de één of andere manier banden hadden met de vermoorde mensen. In d’Ekkelkaamp, in Onstwedde, waar de reis begon gaven diverse sprekers een toelichting op het project. Na de lunch ging het gezelschap met twee bussen naar de betreffende locaties. Voor de toenmalige woning van de familie Menkel – van der Berg aan de Luringstraat 25 in Onstwedde werd  stilgestaan bij de dood van drie leden van het gezin.

In het bijzijn van de kinderen van de hoogste klas van basisschool “De Rank” uit Onstwedde werden er door verre verwanten van de familie woorden gesproken en bloemen gelegd.

In Musselkanaal aan de Schoolstraat 56 werden 5 stenen voor de familie De Vries en Leezer geplaatst en werd er het “Kaddisj” gebeden. Hier las een pleegzus een brief voor van de kleinzoon van Heiman Leezer, die nu in Australië woont. Bij de plechtigheid waren de kinderen van de St. Antoniusschool uit Musselkanaal aanwezig.

Op de Schoolstraat 14 a woonde de familie Gudema, waar Heiman Gudema en zijn vrouw Ida Gudema – Eismann werden herdacht. Ook hier waren de kinderen van de St. Antoniusschool uit Musselkanaal aanwezig.

Aan de Barkelastraat in Stadskanaal werd stilgestaan bij de moord op Siegfried en Dina Klein – de Vries. Een achterkleindochter vertelde van de brute moord in het Gasselterveld op het echtpaar, die vermoedelijk met een list uit huis waren gelokt, als zouden zij naar een onderduikadres gaan. Echter werden zij enkele weken later gevonden op een akker;  zij waren doodgeschoten. Een verhaal dat de aanwezige kinderen van de Willibrordschool met aandacht en ontzetting volgden.

Bijzonder was het volgende adres, de Handelsstraat 43 waar een nicht van de familie Opdenberg –Kooperberg het verhaal vertelde van haar moeder die één van de kinderen naar Westerbork naar hun moeder bracht. Hier werden 5 stenen geplaatst en werd er ook voor deze familie gebeden.

Het laatste adres was de H.J. Kniggestraat 47, hier werden Simon Meijer, zijn vrouw Karoline Meijer – Leezer en hun zoon Jacob herdacht. Ook hier werd afgesloten met het leggen van bloemen en het zeggen van het “Kaddisj” gebed.

Op alle plaatsen werd  passende vioolmuziek gespeeld.

Na de laatste herdenking ging de reis terug naar Onstwedde waar werd nagepraat.

Westerwolde Actueel 4-11-2014 Foto's Geert Smit

Meer foto's