Rondom het herdenken op 4 mei 2016

De Stolpersteine die in de Gemeente Stadskanaal gelegd werden, zijn in de eerste plaats een eerbetoon aan de vermoorde Joodse burgers van Stadskanaal.  Maar Stolpersteine helpen ook om een beeld te krijgen van de woonomgeving van die Joodse medeburgers die vermoord werden in de Tweede Wereldoorlog. Want geschiedenis in het algemeen, maar ook over de Tweede Wereldoorlog, begint bij volwassenen en kinderen pas te leven als ze horen van zaken die in hun eigen woonomgeving plaatsvonden. Stolpersteine zijn bedoeld om de slachtoffers elke dag te herdenken als men op het trottoir loopt op weg naar werk of school.

Het Comité Stolpersteine heeft  zich niet alleen ten doel gesteld om Stolpersteine te leggen, maar heeft vanaf het begin via de website en via andere kanalen educatieve programma’s aangeboden aan met name basisscholen.

De grote betrokkenheid van leerlingen en onderwijskrachten bleek uit het feit dat leerlingen van zeven basisscholen én kinderen van de ‘Baptisten Zondagsschool Valthermond’, geld ingezameld hebben voor de realisering van een aantal Stolpersteine, door middel van een statiegeldactie of door andere acties.

Inmiddels zijn alle Stolpersteine gelegd. Dat betekent echter nog niet het einde van educatieve programma’s . Dit jaar heeft het Comité Joods Oorlogsmonument Stadskanaal, Yehudith Heymans – Gudema uitgenodigd om vanuit Israël naar Stadskanaal te komen en te spreken bij de herdenking op 4 mei.

In samenwerking met het Comité Stolpersteine Gemeente Stadskanaal zal mevrouw Heymans een aantal gastlessen geven op basisscholen in de gemeente (St.Antoniusschool, CBS Verbindingsweg, Piet Prinsschool en CBS De Lindenborgh).

Een paar dagen later zal  Yehudith tijdens de dodenherdenking luisteren naar het voorlezen van de namen van de Joodse slachtoffers die op het monument staan. De namen zullen worden gelezen door Yanisa Velema, Tess Folkers, Isma Schaalma, Yvon Stuursma, Jarno Veldhuis, Niels Poker, Denice Bos, Marjella Supér en Yaro Telkamp, allen basisschoolleerlingen uit Stadskanaal en Musselkanaal.

Alie Noorlag.