Comité Stolpersteine maakt begin met omvangrijk project

STADSKANAAL – Het Comité Stolpersteine heeft begin deze maand een begin gemaakt met het project dat moet leiden tot het plaatsen van stolpersteinen in de gemeente Stadskanaal. Dat wordt in 2015 afgerond. Stolpersteine, struikelstenen, zijn gedenktekens van de Duitse kunstenaar Günter Demnig (1947, Berlijn), geplaatst in het trottoir voor de huizen van mensen die in de Tweede Wereldoorlog zijn omgekomen. De Stolpersteine worden gelegd om de slachtoffers van de Duitse terreur, op deze manier, elke dag in herinnering te houden.

Stolpersteine
Demnig noemt ze Stolpersteine omdat ‘je erover struikelt met je hoofd en je hart, en je moet buigen om de tekst te kunnen lezen’. Zijn initiatief uit 1994 heeft navolging gevonden in diverse Europese landen, waaronder Nederland. Stadskanaal kende in 1940 een omvangrijke joodse gemeenschap. Van de 180 joden die bij het begin van de oorlog in Stadskanaal woonden, zijn er slechts 44 teruggekeerd. Het gaat om de omgebrachte joodse bewoners van de Nederlands Israëlitische Gemeente Stadskanaal, een joodse gemeente die destijds viel onder het Opperrabbinaat Groningen en die feitelijk sinds 1877 een afsplitsing was van de Nederlands Israëlitische Gemeente Veendam

Joodse mensen
De 136 omgebrachte joodse mensen woonden in Stadskanaal, Musselkanaal, Mussel en Onstwedde. Onder Stadskanaal wordt dan verstaan zowel het gedeelte dat tot 1969 tot de Gemeente Onstwedde behoorde, als ook het gedeelte dat tot 1969 tot de Gemeente Wildervank behoorde. Het Comité Stolpersteine Stadskanaal heeft bewust voor de joodse slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog gekozen. Reden is dat deze mensen niet vanwege een bepaalde politieke keuze slachtoffer werden, maar omdat ze geen keuze hadden, ze werden zonder meer weggevoerd naar de vernietigingskampen.

Educatief
Het Comité Stolpersteine Gemeente Stadskanaal wil naast het plaatsen van de stolpersteine educatieve programma’s initiëren, onder meer op scholen. Over de Stadskanaalster joodse slachtoffers is informatie beschikbaar, maar er moet nog veel onderzoek plaatsvinden, vooral om de exacte woonlocaties te vinden. Er is in de loop der jaren veel veranderd. Huizen zijn verdwenen en straatnamen gewijzigd. Het Comité Stolpersteine Gemeente Stadskanaal is onderdeel van Stichting Streekhistorisch Centrum Stadskanaal. Mensen die geld willen doneren kunnen geld storten op bankrekeningnummer: 4824.11.635 t.n.v. Streekhistorisch Centrum, Stadskanaal met vermelding van Stolpersteine.

Kanaalstreek 21-3-2013