Gunter Demnig plaatst Stolptersteine in Alteveer en Musselkanaal

MUSSELKANAAL, ALTEVEER, PROVINCIE GRONINGEN –  Kunstenaar Gunter Demnig komt op 9 juli a.s. op initiatief van de Stichting Oorlogs- en Verzetscentrum Groningen naar onze provincie om veertien Stolpersteine te plaatsen. Deze Stolpersteine zijn een  herinnering aan de slachtoffers van de april- meistakingen in 1943.

Op 9 juli keren 14 van de 38 Groninger slachtoffers van de april-mei stakingen in 1943 middels een Stolperstein een beetje terug in hun woonplaats. Zij behoren tot de 175 Nederlanders die slachtoffer zijn geworden van de april-meistakingen in 1943, de grootste verzetsactie in Nederland in de Tweede Wereldoorlog.

Deze stakingen waren een reactie op het bericht dat Nederlandse militairen alsnog in krijgsgevangenschap naar Duitsland zouden worden afgevoerd. Overal in het land legden mensen het werk neer. De Duitse bezetter stelde meteen het Standgerecht in en trad wreed op. Talloze mensen werden opgepakt, ter plekke of later doodgeschoten, of veroordeeld tot tuchthuisstraf. Velen stierven alsnog in de concentratiekampen door ontberingen. De nabestaanden bleven onzeker, verslagen en radeloos achter.

De stakingen hebben in Nederland aan 175 mensen het leven gekost. Van hen kwamen 38 uit de provincie Groningen. Nog eens negen anderen van buiten de provincie werden in Groningen vermoord en/of begraven. Sommigen zijn nog tot op de dag van vandaag vermist.

Van de nabestaanden van de 38 Groninger slachtoffers hebben 14 aangegeven een Stolperstein te willen plaatsen. Dit zijn kleine herdenkingssteentjes van ongeveer tien bij tien cm, waarop een messing plaatje is bevestigd met de gegevens van het slachtoffer. Stolperstein betekent letterlijk struikelsteen. Struikelen over een steen om met hoofd en hart even stil te staan bij een mens die door wrede willekeur van de bezetter om het leven is gekomen. De struikelsteen wordt voor het huis gelegd waar de omgekomen persoon het laatst heeft gewoond. Op de steen wordt naast de naam en het geboortejaar van het slachtoffer ook vermeld wanneer hij/ zij gearresteerd is en waar en wanneer hij/zij vermoord is. De stenen worden gemaakt en gelegd door de Duitse kunstenaar Gunter Demnig.

Ook in onze regio worden 9 juli twee stenen gelegd. Om 17.00 uur wordt bij de Holterweg nummer 8 in Alteveer een Stolperstein gelegd voor Harm Wessels. Harm Wessels werd op  zaterdag 1 mei op 25 jarige leeftijd door de Ordnungspolizei doodgeschoten. Hij behoorde tot een groep stakingsleiders. Tijdens een bijeenkomst in Onstwedde, waarbij arbeiders werden gemotiveerd het werk neer te leggen werd hard ingegrepen door de bezetter. Harm kwam tijdens een vluchtpoging om het leven.

De tweede steen wordt op 17.45 uur gelegd bij de voormalige woning van Grietje Dekker aan de Floralaan 30 in Musselkanaal. Zij werd op 1 mei 1943, de dag dat zich zich verloofde met Willie Camijn, ‘s avonds om acht uur door kogels geraakt. Het was die dag onrustig in Musselkanaal. Grietje zat buiten voor haar ouderlijk huis aan de wat toen nog de Telefoonweg heette (de huidige Floralaan). Vanuit een Duitse overvalwagen werd plotseling geschoten.

Grietje werd in haar buik geraakt. Zij werd door de Duitsers meegenomen en niemand heeft haar ooit terug gezien. Grietje stierf op 24 jarige leeftijd.