Ter Apel herdenkt bevrijding met Poolse week

TER APEL – Van 11 t/m 18 april 2015 wordt tijdens de Poolse Week de bevrijding van Ter Apel herdacht. Vanmorgen is deze Poolse Week officieel geopend.

Het is vandaag 70 jaar geleden dat Ter Apel  door de 1e Poolse Pantserdivisie onder leiding van generaal Stanislaw Maczek van de Duitse overheersing werd bevrijd. In de voormalige Gereformeerde Kerk aan de Hoofdkade 122 in Ter Apel is een tentoonstelling over de Tweede wereldoorlog ingericht. Deze werd vanmorgen door burgemeester Leontien Kompier officieel geopend. Dit deed zij door het doorknippen van een prikkeldraadversperring. Prikkeldraad is het symbool van opgesloten zijn en -voelen. Met deze handeling wil zij ons het vrijheidsgevoel teruggeven. Zij werd hierbij geassisteerd door vertegenwoordigers van de Republiek Polen. De tentoonstelling is in de week van 11 t/m 18 april alle dagen geopend van 10.00 tot 17.00 uur en de toegang is gratis.

Na de officiële opening van de tentoonstelling werd bij de woning aan de Hoofdkade 21 in Ter Apel een informatiebord onthuld. Deze woning was van 14 tot en met 19 april 1945 het hoofdkwartier van de 1ᵉ Poolse Pantserdivisie onder leiding van Generaal Maczek. Bij de onthulling waren (achter)kleinkinderen van  Poolse strijders en afgevaardigden van de Poolse ambassade aanwezig. Dit waren Defence Attaché Col. Artur Krawczyk en DA Assistant Warrant Officer Dariusz Klawon.

In ’t Schot in Ter Apel, bij de Generaal Maczecklaan, werden een tweetal straatnaamborden met informatie over Generaal Maczek onthuld.

De hele week volgen er in het kader van de Poolse Week nog activiteiten. Deze worden georganiseerd door de werkgroep Ter Apel 70 jaar vrij. Dit is tevens de Werkgroep neergestorte Lancaster.

Maandag 13 april zal om 19.00 uur bij het gebouw van Tourist Info Ter Apel een drietal door de werkgroep, in samenwerking met Tourist Info Ter Apel, vervaardigde fietsroutes worden gepresenteerd. Het betreft routes met bijzondere plekken uit de jaren 40/45 in en om Ter Apel. Het eerste exemplaar van deze fietsroutes zal worden aangeboden aan wethouder mevrouw Giny Luth van de gemeente Vlagtwedde. Daarna zal, gezamenlijk met leden van de Ter Apeler Fietsclub De Ketting en de fietsgroep van de NOVO, een gedeelte van één van de routes worden gefietst. Na de presentatie zullen de fietsroutes gratis verkrijgbaar zijn bij de tentoonstelling en daarna bij Tourist Info Ter Apel.

Dinsdag 14 april om 20.00 uur zal in het Parochiehuis aan de Kapelweg in Ter Apel een door de werkgroep samengestelde film over de oorlog worden vertoond. Hierbij zijn beelden die nog nooit zijn vertoond en de toegang is gratis.

Donderdag 16 april is er een versierde weekmarkt  in Ter Apel. Op deze dag zullen de kramen versierd zijn met Poolse vlaggetjes.

Vrijdag17 april 20.00 uur is in het Parochiehuis aan de Kapelweg in Ter Apel een lezing over de bevrijding van Oost Groningen. Op deze  avond zal door de heren Spanninga en Venema een lezing met dia’s worden gehouden met als onderwerp: “De bevrijding van Oost Groningen door de 1ᵉ Poolse Pantserdivisie”.

Zaterdag 18 april afsluiting Poolse week.

In het Centrum van Ter Apel zullen een aantal activiteiten worden georganiseerd. De gehele dag zal een re-enactorgroep aanwezig zijn. ’s Middags  is er vanaf 14.00 uur een optreden van de Polska Grupa Veendam/Pekela; een van origine Pools koor in originele klederdracht.

De hele week zal het Carillon bij de Rabobank aangepaste liederen spelen in de sfeer van 70 jaar geleden.

Westewolde Actueel 11-4-2015. Foto Johan de Boer.