'Joodse wens' van Engbert Drenth gaat in vervulling

Op het dorpshuis in Vriescheloo wordt zaterdag een steen onthuld. Die herinnert aan twee joden en hun helper. Met de onthulling gaat een grote wens van oud-burgemeester Engbert Drenth in vervulling.

Rudolf Braaf en Sara Nathan zaten in de oorlog ondergedoken in Vriescheloo. Zaterdag wordt in dat dorp een gedenkteken onthuld dat aan hen herinnert. Engbert Drenth is bij die onthulling aanwezig.

Drenth nam in 2007 afscheid als burgemeester van de gemeente Bellingwedde. Hij had dat ambt 27 jaar bekleed en was daarmee de 'nationale recordhouder' onder de eerste burgers.

Met dat afscheid kwam tijd vrij voor het in vervulling laten gaan van een grote wens. Drenth wilde een monument ter nagedachtenis aan de 37 joden die in de Tweede Wereldoorlog werden weggevoerd uit wat nu de gemeente Bellingwedde heet en nooit terugkeerden.

Met Frits van Kordelaar en Mat Ringers richtte hij de Stichting Monument Joodse Begraafplaats Bellingwolde (SMJBB) op. "Want dat was het doel, een monument op die begraafplaats met daarop de namen van de weggevoerde joden", vertelt Drenth. "We vonden daar geld voor en vijf jaar geleden werd het monument onthuld."

De stichting had echter nog geld over en daarmee werden 37 zogenoemde struikelstenen gekocht. Die werden voor de huizen neergelegd waar de joden ooit hadden gewoond. De laatste twee waren ruim een jaar geleden voor Abraham en Satina Braaf, voor hun voormalig huis in Blijham.

De drie bestuurders van de SMJBB kondigden daarop de opheffing van de stichting aan. Haar werk zat er op. "Maar in de periode erna werden we attent gemaakt op Rudolf Braaf en Sara Nathan", vertelt Drenth. "Zij woonden niet in deze gemeente, maar zaten er in de oorlog wel ondergedoken. In Vriescheloo, daar waar nu het dorpshuis Ganzerust staat. Hendrik Kuiper hield hen verborgen."

Op een zomerdag in 1944 werden dit joodse echtpaar en Kuiper opgepakt. Een dag later overkwam de schoonzoon van Kuiper en de drie joden, die hij bij zich had, hetzelfde. Zij allen werden weggevoerd en stierven in concentratiekampen. "Deze joden zijn dus ook vanaf hier weggevoerd. Voor hen plaatsen we daarom ook een gedenksteen, aan de muur van het dorpshuis."

Die wordt zaterdag onthuld door een kleindochter van het echtpaar Braaf. "En daarna houdt onze stichting echt op te bestaan", zegt Drenth. "Ons geld is dan ook helemaal op.

"Dagblad van het Noorden 24-9-2015