Laatste steentjes gelegd

VEENDAM/WILDERVANK - De laatste herdenkingsstenen voor in de oorlog vermoorde Joodse inwoners van Veendam en Wildervank worden binnenkort gelegd.

Op initiatief van de Stichting Herdenkingsstenen Veendam-Wildervank (SHVW) zijn de gedenksteentjes er gekomen. Intieme monumentjes die bij woningen worden geplaatst waar tot aan de Duitse deportatie in de Tweede Wereldoorlog Joodse burgers woonden.

De laatste achttien herdenkingsstenen worden 13 oktober gelegd. Dit gebeurt in aanwezigheid van nabestaanden. Vanuit Veendam zijn ongeveer 170 Joodse inwoners weggevoerd en vermoord.

Met de herdenkingsstenen wil de stichting die 4 juni 2014 is opgericht de nagedachtenis aan hen levend houden. De monumentjes van 13 bij 13 centimeter worden tussen 13.00 en 17.00 uur gelegd aan de Middenweg, Scholthuizen en Beneden Oosterdiep in Veendam en in de Landbouwstraat in Wildervank. De route wordt deels te voet afgelegd. Voorafgaand aan de plaatsing is er een bijeenkomst in cultuurcentrum vanBeresteyn.

Nabestaanden uit binnen- en buitenland worden er vanaf 10.00 uur ontvangen. Het officiële programma begint om 11.00 uur. Tijdens de plechtigheid worden de namen van de slachtoffers voorgelezen. Ook zijn er sprekers. Nabestaande Hanneke Dye-Bendik voert het woord net als opperrabbijn Binyomin Jacobs, burgemeester Sipke Swierstra en SHVW voorzitter Koos Gräper. De Sidaro Klezmerband speelt.

De eerste stenen zijn op 4 mei dit jaar geplaatst. In totaal zijn er straks op veertig plekken in de gemeente herdenkingsstenen aangebracht.

Dagblad van het Noorden 24-9-2015